بارداری در هفته ی 16

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

با طولی به اندازه 11 سانتی متر و وزنی حدود 110 گرم کودک شما به اندازهیک گلابی بزرگ شده است! با این حال در سه هفته آینده او به سرعت رشد خواهدکرد؛ وزن او دو برابر شده و چند سانتی متر به طول او اضافه خواهد شد. اکنون اعضای قسمت پایینی بدن او بیشتر رشد کرده اند. سر او صافتر قرارگرفته است و چشمهای او در جلوی صورتش جای دارند. گوشهای او هم در نزدیکیمحل نهایی شان قرار دارند. برخی از اندامهای بدن او که کامل تر هستند (ازجمله سیستم گردش خون و مجاری ادراری) مشغول فعالیت می باشند. قلب او روزانهدر حدود 25 لیتر خون را پمپ می کند و کل خون او چندین بار در تمام بدن اومی چرخد و در اواخر دوران حاملگی این مقدار به حدود 190 لیتر افزایش مییابد. پوست سر او نیز در حال شکل گیری است، هر جند موهای او هنوز هم قابلتشخیص نیستند. چشمهای او با اینکه بسته هستند به آرامی حرکت می کنند و حتیرشد ناخنهای انگشتان پای او آغاز شده است.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

آیا اطرافیانتان به شما گفته اند که چقدر جذاب به نظر می رسید؟ سرخی گونهها (ناشی از حاملگی) یک واقعیت است که عامل آن افزایش جریان خون در سطحپوست بدن می باشد. با تثبیت مقادیر هورمونها و کم شدن حالتهای تهوع خود شمانیز لذت بیشتری از این دوران می برید. همچنین به علت کاهش شدید احتمال سقطجنین پس از هفته چهاردهم شما دلواپسی چندانی نسبت به سلامت کودک خودنخواهید داشت و این هم عامل دیگری برای خوب بودن حال شما است!


به زودیشما یکی از بهترین لحظات حاملگی را تجربه خواهید کرد: احساس کردن حرکتکودکی که در شکم دارید. برخی از خانمهای حامله این لحظه مهیج را در هفتهشانزدهم تجربه می کنند در حالی که اکثر خانمها باید تا هفته هجدهم یا بیشترمنتظر بمانند. اگر این اولین حاملگی شماست چندان دلواپس نباشید. ممکن استاین اتفاق تا هفته بیستم هم رخ ندهد. اولین حرکتهای کودک ممکن است مثل لرزشحرکت حبابهای هوا یا حتی شبیه به درست کردن ذرت بوداده به نظر بیایند. درهفته های بعد شما مطمئنا لگد زدن کودک را احساس خواهید کرد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

حتی اگر در خانه می مانید برای یک آخرهفته رمانتیک برنامه ریزی کنید؛وقتی نوزاد شما به دنیا بیاید دیگر شما و همسرتان قادر نخواهید بود که یکآخر هفته را به تنهایی با هم بگذرانید. این موقعیت را از دست ندهید. بیشتراز این هم صبر نکنید زیرا با آغاز سه ماه سوم ممکن است مسافرت برای شمابسیار خسته کننده و زجرآور شود. اگر نمی توانید به مسافرت بروید در شهر خودبگردید و از مصاحبت با یکدیگر لذت ببرید. حتی یک شام دونفره و سینما هم میتواند گزینه خوبی باشد!





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:39 توسط phna |